Маркетинг план – какво представлява и защо е необходим?

Всичко, по което работите или което искате да постигнете, се нуждае от план. Може би не правите писмен план, но съставяте такъв в ума си. Плановете включват дейности, които трябва да извършите, за да направите нещо.

Маркетингът е от изключителна важност за всеки бизнес и е жизнена част от предприемаческия успех. Без маркетинг, бизнеса няма да има никакви клиенти или те ще са с малък брой. Без продажби няма приходи. Без приходи не можете да направите печалби. Именно затова маркетингът е толкова важен за всеки бизнес.

Маркетингът представлява безкраен процес, който всеки бизнес трябва да извършва от самото начало (стартирането си). Ако маркетингът е процес, маркетинг планът е инструмент на този процес.

Съставянето на маркетинг план не е лесна задача. Написването на такъв план ще ви помогне да знаете какви стъпки да предприемете, за да привлечете достатъчно на брой и подходящи клиенти за вашия бизнес.

Какво представлява маркетинг плана?

Най-ясно казано, маркетинг планът е скицата на дейностите по предаването на съобщенията за вашите продукти или услуги на вашите съществуващи или потенциални клиенти. С други думи, маркетинг планът представлява подробна карта, която очертава всички ваши маркетинг стратегии, тактики, дейности, разходи и очаквани резултати за определен период от време, който ще донесе успех на вашия бизнес. Това е подробния писмен документ, които определя необходимите маркетинг дейности, за да може бизнеса да постигне една или повече маркетинг цели. Този план съдържа различни стратегии, които са формулирани за постигането на бизнес целите, свързани с растежа и печалбите.

Маркетинг планът очертава специфичните дейности, които възнамерявате да извършите, за да привлечете потенциални клиенти за вашия продукт и/или услуга, и да ги убедите да закупят продукта и/или услугата, които предлагате.

Поради това, маркетинг планът е писмен документ, който съдържа описание на маркетинг дейностите, както и всички маркетинг стратегии и цели.

Целта на маркетинг плана е да:

– Координира бизнес целите

– Определи пазара и да направи пазарна сегментация

– Определи маркетинговия микс, с които бизнеса да участва на пазара и да систематизира дейности за избраните маркетинг стратегии.

Продължителността на маркетинг плана

Докато маркетинг планът ще ви даде важна част от дейностите за вашия бизнес, всеки предприемач трябва да актуализира плана си редовно. След като веднъж бъде съставен, маркетинг планът трябва да бъде редовно актуализиран, тъй като той е работен документ. Трябва да запомните, че маркетингът и планирането на дейностите, свързани с него не е нещо, което трябва да се прави еднократно.

Да, той представлява безкрайни цикли, които имат начало, но нямат край. Например, можете да изберете 10 различни маркетинг оръжия за следващата година. Винаги измервате ефекта от тези маркетинг оръжия. Някои от тях ще работят добре, докато други няма да дадат резултати, така че ще трябва да направите някои промени при неработещите методи. Вероятно ще замените някои от маркетинг оръжията с нови. И отново ще продължите да измервате резултатите.

Друг пример е промяна в бизнес стратегиите, която трябва да бъде включена в маркетинг плана. Това ще изисква също и промяна на маркетинг стратегиите и маркетинг целите, което пък от своя страна ще изисква промяна на маркетинг оръжията и т.н.

Маркетинг планът е елементарен Microsoft Word или Microsoft Excel документ, който можете да променяте по всяко време. Той не е статичен документ, а динамичен файл, който подлежи на промяна.

По този начин маркетинг планът става важен инструмент за подобряването на вашия план година след година.

Трябва да запомните, че добрият маркетинг план никога не приключва, а поддържането му е постоянен процес.

Защо е нужен?

Една от най-големите грешки е предприемачът да занемари разработването на добър маркетинг план, защото той е изключително важен за успеха на бизнеса.

 

С помощта на добрия маркетинг план вие можете да:

– Проследявате маркетинг дейностите и да видите кое работи и кое не.

– Анализирате вашия пазар и да получите добри знания за целевите клиенти, пазарни сегменти, вашите силни и слаби страни, възможности и заплахи.

– Променяте своевременно вашите маркетинг стратегии и тактики.

– Знаете къде отиват вашите пари, отделени за маркетинг.

Приложение

Приложението е решаващо не само за маркетинг плана, но за всеки един план. Вашият маркетинг план е толкова ефективен, колкото вашият капацитет да го приложите.

За какво ви е план, ако не го прилагате на практика?

Необходимо е да прилагате всяка стъпка от вашия план, ако искат вашите маркетинг дейности да бъдат ефективни. Ако правите това, ще знаете кои дейности трябва да премахнете от плана през следващата година и какви нови да добавите.

Поради тази причина вие трябва да:

– Направите добър анализ на вашия целеви пазар;

– Изберете най-добрите оръжия за този пазар;

– Напишете добър маркетинг план;

– Приложите дейностите от маркетинг плана;

– Следите процеса на приложение на плана;

– Подобрите вашия план за следващия избран от вас период.